Blog

Tokaido

Odkąd Tokaido wyemitowano na TableTop w 2014 roku, była to gra, którą naprawdę chciałem wypróbować. Poza tym, że naprawdę dobrze się bawisz na TableTop, Tokaido jest bardzo lubiany, obecnie stoi na około 400. najlepszej grze planszowej wszechczasów na Board Game Geek. W Tokaido grasz jako podróżnik, który podąża prestiżową ścieżką Tokaido w Japonii, mając nadzieję na stworzenie najbardziej satysfakcjonującej podróży. To, co początkowo interesowało mnie w Tokaido, to ciekawy motyw gry, niesamowita grafika i ciekawa mechanika. Tokaido może nie być całkiem idealna, ale jest to relaksująca i przyjemna podróż, którą większość ludzi świetnie się bawi.

Jak grać w Tokaido
Ustawiać

Ustaw planszę na środku stołu.
Weź karty osiągnięć i umieść je obok planszy.
Rozdziel karty na stosy na podstawie kart. Przetasuj stosy posiłków, pamiątek, spotkań i gorących źródeł i umieść je w odpowiednich miejscach na planszy.
Sortuj karty panoramy według typu, a następnie sortuj każdy typ, umieszczając karty o najniższych numerach na wierzchu. Umieść każdy zestaw kart panoramy w odpowiednim miejscu na planszy.
Umieść monety obok planszy.
Każdy gracz wybiera kolor i bierze odpowiedni znacznik, kawałek podróżnika i żeton. Umieść znacznik na polu 0 toru punktacji.
Każdy gracz losuje dwie płytki podróżne. Każdy gracz wybiera, który z dwóch podróżników będzie grał. Każdy podróżnik zapewnia graczowi swoją specjalną zdolność.
Hiroshige the artist: Po przybyciu do trzech pośrednich zajazdów, weź jedną wybraną kartę panoramy i zdobądź odpowiednie punkty.
Chuubei the messenger: Po przybyciu do trzech pośrednich zajazdów gracz może dobrać jedną kartę spotkania i zastosować jej efekt. Dzieje się to przed posiłkiem.
Kinko the ronin: Wszystkie zakupione karty posiłków kosztują o jedną monetę mniej, co daje jedną monetę za darmo.
Funkcjonariusz Yoshiyasu: Podczas rysowania kart Spotkań gracz może dobrać dwie karty Spotkań. Gracz może wybrać, który z nich chce zachować, a drugą kartę umieścić na dole stosu.
Satsuki the sierota: Kiedy gracz dotrze do gospody, weźmie wierzchnią kartę posiłku ze stosu i otrzyma ją za darmo. Zamiast tej karty gracz może kupić posiłek jak zwykle.
Mitsukuni stary człowiek: Gracz otrzyma jeden dodatkowy punkt zwycięstwa za każde gorące źródło i kartę osiągnięć otrzymaną podczas gry.
Gejsza Sasayakko: Jeśli gracz kupi kartę pamiątkową, może wziąć inną pamiątkę w tej samej cenie lub taniej za darmo.
Hirotada kapłan: Podczas wizyty w świątyni gracz może wziąć jedną monetę z banku i przekazać ją pod swoją nazwą. Gracz może nadal przekazać do trzech własnych monet.
Umegae street entertainer: Gracz otrzymuje jeden punkt i jedną monetę za każde miejsce spotkania, na którym ląduje. Są one otrzymywane przed narysowaniem karty Spotkania.
Kupiec Zen-emon: Odwiedzając wioskę, możesz kupić jedną kartę pamiątkową za jedną monetę zamiast ceny pokazanej na karcie.
Każdy gracz umieszcza swój żeton koloru w swoim kafelku podróżnika. Każdy gracz otrzyma monety na podstawie liczby w prawym górnym rogu kafelka podróżnika.

W turze gracza mogą przesuwać swój kawałek gry do przodu o tyle pól, ile chcą, dopóki nie miną następnej przestrzeni karczmy. Podczas przemieszczania się gracz może przenieść się na dowolne pole, które nie jest aktualnie zajęte przez innego gracza. Jeśli gracz przesunie się do podwójnego miejsca, a inny gracz znajduje się już na tym polu, umieści swój kawałek na polu znajdującym się poza główną ścieżką. Po przesunięciu elementu gry gracz podejmie akcję związaną z przestrzenią, na której zatrzymał się jego kawałek.

Aby bieżący wynik był aktualizowany w trakcie gry, za każdym razem, gdy gracz zdobędzie punkty, przesuwa swój znacznik do przodu o odpowiednią liczbę pól na torze punktacji. Jeśli gracze uważają, że popełnili błąd w wyniku punktacji podczas gry, wynik każdego z graczy może zostać zweryfikowany przed podaniem wyników końcowych.

Wioska

Gracz może odwiedzić wioskę tylko wtedy, gdy ma przynajmniej jedną monetę. Kiedy gracz odwiedza wioskę, losuje trzy najlepsze karty pamiątkowe ze stosu. Gracz patrzy na karty, aby określić, które chcą kupić. Pamiątki kosztują cenę wskazaną w lewym dolnym rogu. Gracz może kupić jedną, dwie lub wszystkie trzy karty, które narysował. Wszystkie płatności są przekazywane do banku.

Gracze zdobywają punkty z pamiątek, zbierając zestawy przedmiotów. Wszystkie karty pamiątkowe są podzielone na jedną z czterech kategorii: małe przedmioty, odzież, sztuka i jedzenie / napoje. Typ pamiątki jest oznaczony symbolem w prawym dolnym rogu. Po zakupie pamiątek są one podzielone na różne zestawy. Każdy zestaw kart może zawierać tylko jeden mały przedmiot, jedno ubranie, jedną sztukę i jeden pokarm / napój. Gracze zdobędą punkty na podstawie tego, jaki element był w zestawie. Pierwszy element dodany do zestawu jest wart jeden punkt. Drugi jest wart trzy punkty. Trzecia jest warta pięć punktów, a czwarta jest warta siedem punktów.
Panorama

Istnieją trzy różne przestrzenie panoramy odpowiadające trzem różnym panoramom, które można zdobyć podczas gry. Kiedy gracz odwiedza przestrzeń panoramy, weźmie kartę o najniższym numerze tej panoramy, której obecnie nie ma. Gracz zdobędzie punkty odpowiadające liczbie na karcie, którą bierze.

Spotkania

Kiedy gracz ląduje na polu Spotkania, losuje wierzchnią kartę z odpowiedniego stosu i podejmuje akcję na podstawie losowanej karty. Gracz zachowa kartę, którą losuje przed sobą, do końca gry.

Shokunin (Traveling Merchant) : Gracz losuje górną kartę pamiątkową i dodaje ją do swojej kolekcji. Będą zdobywać punkty na podstawie zestawu, do którego karta została dodana.

Annaibito (przewodnik) : Gracz weźmie następną kartę panoramy pokazaną na dole karty. Gracz zdobędzie punkty pokazane na karcie, którą bierze. Jeśli gracz ukończył już panoramę pokazaną na karcie, może wziąć następną kartę z wybranej panoramy.

Samuraj : Gracz zdobywa trzy punkty.

Kuge (Noble) : Gracz natychmiast bierze trzy monety z banku.

Miko (Kapłan Sinto) : Gracz bierze jedną monetę z banku i dodaje ją do swojego miejsca w świątyni. Gracz otrzymuje jeden punkt za przekazaną monetę.

Zajazdy

Okresowo w trakcie gry gracze zatrzymują się w zajazdach. Gracz nie może pominąć gospody i musi się zatrzymać, gdy dotrze do niego. Gdy gracz dotrze do gospody, umieszcza swój kawałek podróżnika na wolnej przestrzeni najbliżej ścieżki. Pierwszy gracz, który przybył do gospody, losuje wystarczającą liczbę kart posiłków dla wszystkich graczy plus jeden. Pierwszy gracz przegląda następnie karty posiłków, aby sprawdzić, czy chcą kupić jeden z nich. Gracz nie musi kupować posiłku. Jeśli gracz zdecyduje się na zakup posiłku, dodaje kartę do swojej kolekcji, wpłaca bankowi monety pokazane na karcie, a następnie zdobywa sześć punktów. Pozostałe karty posiłków są zarezerwowane dla następnego gracza, który przybywa do gospody.

Istnieje kilka zasad dotyczących zakupu kart posiłków w karczmach:

Gracz może kupić każdy rodzaj posiłku tylko raz podczas całej podróży.
Możesz kupić tylko jeden posiłek w każdej gospodzie.

Moje myśli o Tokaido

Dla ludzi, którzy nigdy nie grali w Tokaido lub nie widzieli go wcześniej, powiem, że trudno jest dokładnie opisać, jakiego rodzaju jest to gra. Chociaż prawdopodobnie zakwalifikowałbym go jako lekką grę strategiczną w euro, to lubię opis, który wymyślił jeden z graczy podczas gry. Opisał grę jako grę toczenia i poruszania się bez toczenia. Choć może to być naprawdę prosty sposób patrzenia na grę, myślę, że to całkiem dobra praca opisująca, co gracze robią w każdej turze. Zwykli czytelnicy Geeky Hobbies, którzy znają moje uczucia w stosunku do większości gier typu roll and move, mogą myśleć, że ma to być zniewaga wobec Tokaido, ale nie należy tego traktować jako jednego.

Zasadniczo główny mechanik w Tokaido polega na tym, że gracze na zmianę wybierają, gdzie chcą przenieść swój kawałek gry. Nie ma potrzeby rzucania kośćmi, ponieważ gracze mogą wybrać, do którego miejsca chcą się przenieść. Jedyne zasady dotyczące ruchu są takie, że nie możesz się cofnąć, przenieść się na pole zajmowane przez innych graczy i nie możesz przejść obok gospody, dopóki nie pojawią się wszyscy gracze. W przeciwnym razie możesz wybrać dowolne miejsce.

Podczas gdy możesz poruszać się gdziekolwiek chcesz, mechanika ruchu odgrywa kluczową rolę w głównym strategicznym elemencie gry. Zasadniczo lubię myśleć o Tokaido jako grze o kosztach alternatywnych. Zamiast zarządzać zasobami, takimi jak pieniądze / karty / itd., Kluczowym zasobem w Tokaido jest tura. Każdy gracz będzie miał ograniczoną liczbę tur w grze. Gracze chętnie odwiedziliby każde miejsce na planszy, aby zmaksymalizować swoje punkty, ale nie jest to możliwe. Gracze muszą wybrać, które miejsca naprawdę chcą odwiedzić i które miejsca będą musieli pominąć. To, które pola gracz chce odwiedzić, prawdopodobnie określa, czy gracz wygrywa, czy przegrywa.

Ponieważ odwiedzane przez Ciebie przestrzenie mają kluczowe znaczenie dla Twojego sukcesu w grze, kolejność zwrotów staje się kluczowa. Tokaido podejmuje decyzję o kolejności kolejnej trochę inaczej niż w wielu innych grach. Zazwyczaj w grach gracze zazwyczaj wykonują skręty zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W Tokaido następny gracz, który się poruszy, zależy od tego, który kawałek gry jest najdalej na torze. To naprawdę ciekawy sposób na uporządkowanie kolejności i myślę, że dobrze służy Tokaido. Oprócz wyboru miejsca, które jest dla Ciebie najkorzystniejsze, gracze muszą także dowiedzieć się, w jaki sposób każda przestrzeń wpłynie na kolejną kolejność. Stwarza to interesującą równowagę, ponieważ gracze nie chcą przesuwać się za daleko w dowolnym momencie i tracą kilka tur, które mogłyby zdobyć dodatkowe punkty. Jeśli jest miejsce, które gracz naprawdę musi odwiedzić, ale musi upewnić się, że kolejność jest na ich korzyść, lub może skończyć się brakiem miejsca.

W większości przypadków gracze poruszają się naprzód tylko o kilka pól w danej turze. Dzieje się tak z kilku powodów. Głównym powodem jest to, że gracze nie chcą kończyć przegranych tur, które inaczej mogliby wykorzystać do zdobycia punktów. Nie ma sensu skakać w prawo do gospody i pomijać wszystkie spacje, które zdobędą punkty. Innym powodem, dla którego gracze nie chcą posuwać się za daleko, jest to, że inni gracze będą mieli wolne obroty. Jeśli gracz opuści dwa lub więcej pól za innymi graczami, może wykonać kilka wolnych obrotów z rzędu, nie zakłócając kolejności tury. Jeśli nadal będziesz najdalej, naprawdę nie ma powodów, by nie ruszać się do przodu o jedno pole, ponieważ możesz zdobyć kilka punktów, a następnie natychmiast wykonać kolejną turę.

Myślę, że większość strategii w Tokaido pochodzi z decyzji, które miejsce odwiedzić w każdej turze, więc doceniam, że Tokaido daje graczom wiele różnych sposobów na zdobycie punktów w grze. Posiadanie wielu różnych sposobów zdobywania punktów daje graczom wiele możliwości wyboru w grze, ponieważ nigdy nie jesteś zamknięty w określonej strategii do końca gry. Sposoby zdobywania punktów w grze również mogą się znacznie różnić. Niektórzy zdobywają więcej punktów z góry, podczas gdy inni gromadzą punkty, które zarabiasz za każdym razem, gdy odwiedzasz ten typ przestrzeni. Te różne sposoby oceniania dają graczom dużą elastyczność, ponieważ możesz zmienić strategię tak, aby pasowała do aktualnych warunków, a także do własnego stylu gry.

Gracze zazwyczaj mają wiele możliwości wyboru strategii, ale specjalna zdolność twojej postaci prawdopodobnie będzie miała wpływ na to, jaką strategię powinieneś realizować. W większości podoba mi się pomysł, aby każdy gracz otrzymał postać o innej specjalnej zdolności. Te specjalne zdolności dodają prawdziwej urozmaicenia w grze, ponieważ delikatnie popychają cię w kierunku strategii, której inaczej byś nie podjął. Zasadniczo chcesz wykorzystać swoją zdolność w jak największym stopniu, ponieważ daje to wyraźną przewagę nad innymi graczami. Zdolności postaci dodają jednak trochę szczęścia do gry. Zdolności wydają się dość zrównoważone, ale nadal uważam, że niektóre są trochę lepsze niż inne. Gracze mogą również mieć niekorzystną sytuację na początku gry, jeśli wybiorą postać, której specjalna umiejętność używa tego samego rodzaju pól, co postać innego gracza, ponieważ ci dwaj gracze będą prawdopodobnie musieli walczyć o to, kto może odwiedzić te obszary.

Dla ludzi, którzy nie grają w wiele gier planszowych / hobby, Tokaido może początkowo wydawać się nieco przytłaczający. Gra ma zaskakującą liczbę mechanizmów, co oznacza, że ​​wyjaśnienie gry zajmuje trochę więcej czasu niż wiele gier. Powiedziałbym, że gra trwa około 10-15 minut, aby wyjaśnić nowym graczom. Początkowo gra może wydawać się nieco przytłaczająca, ponieważ jest kilka rzeczy, które musisz zrozumieć. Przez pierwsze kilka tur gracze mogą być nieco zaniepokojeni tym, co robić w swojej turze. Podobnie jak większość dobrze zaprojektowanych gier, uczucie to słabnie dość szybko. W grze może być sporo mechaniki, ale wszystkie są dość proste. Dzięki temu gracze mogą się ich szybko nauczyć. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące gry powinny być w większości omijane w połowie pierwszej gry.

Mogą istnieć pewne wartości odstające, ale powiedziałbym, że większość gier w Tokaido będzie bardzo bliska do samego końca. O ile gracz naprawdę nie wie, co robi, większość gier powinna się zakończyć, gdy wszyscy gracze znajdą się w odległości pięciu do dziesięciu punktów od siebie. Naprawdę podoba mi się, gdy gry dobrze sobie radzą, utrzymując bliskość gry do samego końca, ponieważ pozwala to wszystkim graczom inwestować. Jeśli gracz wie, że nie ma szans na wygranie gry, zazwyczaj bardzo szybko traci zainteresowanie grą. Gry z bliskimi zakończeniami są zabawne, ponieważ każda decyzja może mieć wpływ na wygraną lub przegraną.

Kiedy większość ludzi mówi o Tokaido, jedną z pierwszych rzeczy, o których wspomina się, jest to, że gra jest wspaniała. Nie od razu o tym rozmawiałem, ale całkowicie zgadzam się z tą oceną. Zasadniczo nie mówię zbyt wiele o grafice / grafice gry planszowej, ponieważ daleko mi do artysty, ale trudno zaprzeczyć, że Tokaido to piękna gra planszowa. Tokaido to elegancka gra dookoła. Grafika robi fantastyczną robotę w relaksującej podróży po Japonii. Jakość komponentu jest również świetna. Jedynym prawdziwym zarzutem, jaki mam ze składnikami, jest to, że miejsca na planszy mogły być nieco większe, ponieważ niektórym osobom trudno jest zobaczyć wszystkie przestrzenie.

Oprócz grafiki sama rozgrywka zapewnia naprawdę relaksującą atmosferę. Podążając za motywem gry, Tokaido naprawdę ma silne poczucie zen. Chociaż Tokaido jest konkurencyjną grą, nie jest tak konkurencyjna jak większość innych gier planszowych. Zazwyczaj gracze nie konkurują bezpośrednio ze sobą. Celem gry jest zbudowanie najbardziej satysfakcjonującej podróży dla twojej postaci. Każde miejsce, które odwiedzasz w grze, zdobędzie punkty, a inni gracze nie będą mogli zabierać ci punktów. Nawet jeśli ostatecznie przegrasz grę, możesz czuć się dumny z siebie, jeśli uda ci się poprawić swój poprzedni wysoki wynik. Poza porównywaniem wyników na koniec gry, jedyną konkurencyjną częścią gry jest kradzież przestrzeni, których naprawdę chciał inny gracz.

Jeśli chodzi o kradzież przestrzeni od innych graczy, powiedziałbym, że jest to jeden z obszarów, w których miałem mały problem z Tokaido. Wiem, że to musiało zostać zaimplementowane w grze lub byłoby to w zasadzie samotne doświadczenie, w którym wszyscy po prostu porównali swoje wyniki na końcu. Nie przeszkadza mi też konkurencyjność, ponieważ sprawia, że ​​gra jest interesująca, ponieważ zastanawiasz się, czy inny gracz kradnie przestrzeń, której naprawdę potrzebujesz. Problem z mechaniką polega na tym, że wprowadza trochę szczęścia do gry. Każdy gracz wybiera ostatecznie miejsca, do których chce się przenieść, ale jest trochę szczęścia w tym, do których obszarów inni gracze decydują się przenieść. Ktoś, kto jest naprawdę dobry w czytaniu innych graczy, będzie miał sporą przewagę w grze. W przeciwnym razie musisz mieć nadzieję, że szczęście jest po twojej stronie, a inni gracze nie kradną przestrzeni, których naprawdę chcesz. To poleganie na innych graczach, którzy się z tobą nie bawią, sprawia, że ​​nie masz pełnej kontroli nad swoim losem w grze. Przy mniejszej liczbie graczy będziesz mieć większą kontrolę, ale gdy masz czterech lub pięciu graczy, wydaje się, że twój los jest prawie tak samo zależny od innych graczy niż od własnych działań.

Niekoniecznie jest to duży problem, ale Tokaido jest jednym z takich gier, w których oczywista strategia może nigdy się nie pojawić. Być może uda ci się opracować całkiem niezłą strategię, im więcej grasz, ale przynajmniej w pierwszych kilku grach Twoja strategia sprowadza się głównie do dostosowania do aktualnych okoliczności. Niektórzy ludzie mogą to zinterpretować jako Tokaido, który tak naprawdę nie ma żadnej strategii, ale tak naprawdę nie widzę takiej sytuacji. Widzę strategię Tokaido jako więcej podejmowania tego, co dają ci inni gracze, jak również kontrolowania kolejności obrotów.

Moja ostatnia mała skarga, którą mam z Tokaido, jest taka, że ​​choć gra trwa 45 minut, szczerze życzę sobie, żeby gra była trochę dłuższa. 45 minut wydaje się całkiem rozsądną długością, ale gdy grasz w grę, wydaje się, że kończy się ona zbyt szybko. Chciałbym, żeby zarząd miał jeszcze jedną lub dwie sekcje. Głównym powodem, dla którego chciałbym, aby gra była trochę dłuższa, jest to, że dałaby strategiom gracza trochę więcej czasu na rozwój. Jak krótka jest Twoja podróż, zanim twoja strategia naprawdę się rozwinie, gra jest już prawie zakończona. To nie jest ogromny problem, ale myślę, że Tokaido mógł skorzystać z tego, że byłby o 15 minut dłuższy.
Czy powinieneś kupić Tokaido?

Gdybym miał opisać Tokaido jednym słowem, prawdopodobnie użyłbym eleganckiego. Niesamowita grafika zabierze Cię w podróż przez Japonię. Wyluzowana gra, w której każdy może usiąść i zrelaksować się bez ciągłego współzawodnictwa, tworzy naprawdę relaksujące doświadczenie. Gra może początkowo trochę onieśmielać ludzi, którzy nie grają w wiele gier planszowych, ale ponieważ gra jest tak dobrze zaprojektowana, gracze mogą ją szybko podnieść. Chociaż Tokaido może nie być uważany za wysoce strategiczną grę, wciąż przedstawia graczom wiele strategicznych decyzji, a jednocześnie pozostaje dostępny. Lubię myśleć o strategii jako analizie kosztów alternatywnych połączonej z zarządzaniem kolejnością. Gra oferuje graczom wiele różnych sposobów na zdobywanie punktów, co pozwala im na zmianę strategii w locie. Tokaido to świetna gra, w którą naprawdę lubiłem grać. Miałem tylko kilka problemów z grą. Czasami wydaje się, że szczęście odgrywa zbyt dużą rolę, ponieważ twój los jest w rękach innych graczy, którzy wybierają, do którego miejsca się przenieść. Nie wiem, czy istnieje optymalna strategia, ponieważ najczęściej musisz wziąć to, co otrzymałeś. Wreszcie myślę, że Tokaido mógł odnieść korzyść z bycia trochę dłużej.

Naprawdę podobał mi się Tokaido i polecam grę większości ludzi. Jeśli rozgrywka lub motyw Tokaido naprawdę nie przemawiają do Ciebie, prawdopodobnie nie będzie dla Ciebie. Jeśli szukasz wysoce strategicznej gry, Tokaido również może cię rozczarować. Jeśli lubisz gry na lekkim, umiarkowanym poziomie trudności, myślę, że naprawdę spodoba ci się gra. Widzę, że Tokaido działa dobrze jako gra wprowadzająca ludzi w bardziej skomplikowane gry planszowe. Pod koniec dnia Tokaido jest naprawdę relaksującą i przyjemną grą, która, jak sądzę, większość ludzi lubi grać.

http://www.americanbar.pl/
http://100mb.pl/
http://jesiennedzieciaczki.pl/
http://www.cpenergia.pl/
http://www.brugo.pl/
http://www.twojaprawda.pl/
https://dogin.pl/
http://www.angelofdeath.pl/

http://www.grykubusia.pl/
http://www.faberfaber.pl/
http://kzpr.pl/
http://podrozetv.pl/
http://poteganatury.pl/
http://terazwsieci.pl/
http://www.gajg.pl/
http://www.3pionki.pl/
http://www.bud-len.pl/
http://www.dcgroup.pl/

http://www.grajcarnia.pl/
http://www.glus.pl/
http://www.gryfbet-gielda.pl/
http://www.ann-design.pl/
https://www.redsonia.pl/
http://zlotypionek.pl/
http://www.pandasc.pl/
http://www.planszowadabrowa.pl/
http://www.gamesworld.com.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.