Rummikub jest bardzo ciekawą grą towarzyską. Łatwą, niezwykle wciągającą, i co najważniejsze – za każdym razem inną. Cała rozgrywka opiera się na usunięciu wszystkich wylosowanych płytek z cyframi, układając je w sekwencje lub ciągi co najmniej 3-liczbowe. Doskonałą opcją jest ingerowanie w już ułożone płytki – w swojej turze można je dowolnie przesuwać oraz modyfikować, pamiętając przy tym o zasadzie (min. 3 płytki w sekwencji/ciągu). Poznaj bliżej magiczny świat tej gry.
Gra Remmikub – ogólne zasady
Głównym celem gry jest ułożenie na stole wszystkich kostek, jakie posiadasz na swojej tabliczce. Jak konkretnie wyglądają rozgrywki w Remmikub?
- Odpowiednie przygotowanie do gry: Każdy otrzymuje po jednej tabliczce. Gracze powinni położyć je na stole przed sobą. Każdą z kostek układa się pośrodku stołu, cyfrą do dołu, a następnie dokładnie miesza. Każdy z uczestników może wziąć jedną kostkę. Gracz, który wylosował najwyższą liczbę, rozpoczyna pierwszą partię gry. Następnie kostki wracają na stół i są ponownie mieszane. Wszystkie układa się w blokach mających po 7 kostek (ostatni z bloków będzie z jedną dodatkową kostką, licząc ich w sumie 8). Następnie sędzia bądź inny uczestnik daje innemu graczowi dwa bloki (po 7 kostek w każdym) – w sumie będzie ich 14. Gracz umieszcza je na własnej tablicy tak, aby nie były widoczne dla innych graczy. Pozostałe kostki stanowią bank. Gdy pośród tych 14 kostek, jakie uczestnik dostał na początku rozgrywek, znajdują się 3 dublety (tj. kostki w takim samym kolorze, z identyczną cyfrą np. dwie czarne trójki czy dwie czerwone dziewiątki), gracz może prosić o ponowne tasowanie i przydzielenie kostek wszystkim uczestnikom na nowo.
- Rozpoczęcie rozgrywek – zaczyna osoba, która jest najmłodsza bądź zostałą wylosowana poprzez aplikację Rummikub Score Timer
- Korzystanie z aplikacji Rummikub Score Time na telefon, dzięki której odmierzysz 40 sekund w trakcie rozgrywek.
- Możliwe układy kostek: celem gry jest wykładanie na stół stworzonych przez uczestnika układów kostek. Mogą to być zarówno serie, jak i grupy. Seria to przynajmniej trzy kostki o kolejnych numerach utrzymane w jednym, tym samym kolorze. Grupa z kolei to 3 tudzież 4 kostki z takim samym numerem, ale o różnych barwach.
- Otwarcie w Rummikub: Jeśli gracz, którego kolejka nadeszła, skompletował jeden lub więcej układów mających łącznie 30 pkt, może je rozłożyć na stole. (Wartość układu to suma punktów znajdujących się na kostkach, z jakich jest ułożony). Jeśli gracz umieścił już 30 punktów, nie musi wykładać więcej grup, jakie ma. Gdy gracz nie posiada układów, którymi może rozpocząć otwarcie, musi wziąć jedną kostkę z banku i przekazać swoją kolejkę następnemu graczowi w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara
- Możliwe manipulacje: Od początku kolejnej tury do jej końca możesz dokładać kostki ze swojej tablicy do układu na stole i manipulować nimi. Musisz jednak w każdym wykonanym ruchu położyć przynajmniej jedną kostkę z tabliczki. Jeśli nie masz możliwości tak zrobić, musisz wziąć kostkę z banku.
- Niezastąpione jokery: W zestawie znajdują się dwa jokery. Jeśli gracz ma go na swoje tablicy, może przy jego pomocy zastąpić każdą kostkę, której brakuje do stworzenia pełnej serii bądź też grupy. Joker ma taką samą wartość jak zastępowana przez niego kostka. Jeśli na stole znajduje się układ z jokerem, a uczestnik posiada jokera na tabliczce kostkę, którą on zastępuje, może wziąć jokera i zastąpić go kostką. Należy wiedzieć, że w trakcie jednej kolejki musi położyć jokera w innej serii tudzież grupie. Nie wolno pozostawić go na tablicy. Gdy na stole znajduje się grupa dwóch kostek i jokera, możesz zastąpić go kostką jednej z dwóch brakujących barw. Jokera zastąp jedną kostką, która można wziąć ze stołu. Można podzielić grupy lub serie zawierające jokery. Jeśli gracz pozyska jokera poprzez podział układu znajdującego się na stole lub poprzez wymianę na kostkę pobraną ze stołu, musi podczas tego ruchu użyć przynajmniej jednej kostki z własnej tablicy.
- Obowiązujący limit czasu: Limit czasu na każdy ruch wynosi 40 sekund. Jeśli gracz rozpocznie ruch i nie zakończy go w wyznaczonym czasie, musi odłożyć kostki na stole w ten sam sposób, w jaki leżałą przed wykonaniem przez niego manipulacji, a następnie wziąć w ramach kary jedną kostkę z banku. Gdy gracz zapomni jak ułożone były kostki przed wykonaniem ruchu, musi zabrać wszystkie kostki, niepasujące do właściwych układów. Aby zachować czas, możesz użyć aplikacji (na przykład Rummikub Timer lub Game Clock).
- Koniec gry: Gra kończy się, gdy jeden z uczestników położy wszystkie elementy ze swojej tablicy na stole. To on wygrywa. Punkty dzielimy na dwie kategorie: duże oraz małe. 1 duży punkt otrzymuje zwycięzca. Pozostali gracze dostają 0 punktów. Małe punkty to to, co zostaje na tabliczkach uczestników po grze. Przegranym zostaje zapisane na minus to, co mają na tablicach. Z kolei zwycięzca zapisuje swój wynik z plusem, dodając do tego punkty reszty uczestników.
Rummikub – szczegółowa punktacja
Gracze z niższym wynikiem otrzymują 0 punktów oraz taką samą liczbę małych punktów (oznaczonych minusem), jaką mieli na swoim arkuszu wyników na koniec partii. Zwycięzca otrzymuje 1 punkt i taką samą liczbę małych punktów (oznaczonych plusem) jak suma na tabliczkach pozostałych graczy. Po odbyciu ustalonej liczby partii gracze są klasyfikowani według kolejności każdego stolika, przy czym najpierw zliczane są duże punkty (czyli z wygranych partii), a później małe punkciki.
Jeśli gracz ma jokera w ręce to na zakończenia gry, traci 100 punktów. Jeśli gracz nie położy swojego pierwszego wyłożenia, dopóki inni gracze nie skończą gry, traci 100 punktów, chyba że ma 30 punktów potrzebnych do pierwszego wyłożenia.
Jeśli gracz miał szansę na pierwsze wyłożenie, ale tego nie zrobił, zostaje mu odjęte 200 punktów. Można jednak uniknąć tej kary, jeśli uczestnik gry wcześniej wziął kostkę w ostatniej turze i zadeklarował, że podczas swojej kolejnej tury wyłoży otwarcie.
Czasami graczowi zabraknie kostek w banku, zanim ktokolwiek z uczestników zakończy grę. Wygrywa wtedy ten, kto ma najmniej punktów na swojej tablicy. Przegrani gracze odejmują wartość swoich kostek od wartości kostek zwycięzcy, a zwycięzca sumuje wszystkie punkty z kart wyników przegranych.